BAB 7: STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN (BILIK DARJAH/MAKMAL/STUDIO DLL)

a) Definisi Pengurusan Bilik Pembelajaran


Pengurusan : Pengurusan terdiri daripada pengarahan dan pengawalan sebuah kumpulan yang terdiri daripada satu atau lebih orang atau entiti untuk tujuan menyeleraskan dan mengharmonikan kumpulan tersebut untuk mencapai sesuatu matlamat.
Bilik pembelajaran : Bilik- bilik disekolah dimana sekumpulan murid atau pelajar mengikuti pelajaran atau belajar sesuatu mata pelajaran yang diajar oleh guru.
Pengurusan bilik pembelajaran : Pengurusan bilik darjah merujuk kepada kebolehan guru mengawal murid-murid bagi memastikan proses PdPc berjalan dengan lancar.

b) Tujuan Peraturan di Bilik Pembelajaran

i. Membantu proses PdPc.
ii. Mengelakkan kemalangan.
iii. Memudahkan aktiviti/amali/projek dijalankan.
iv. Mengemaskini bekalan alatan dan bahan.
v. Menentukan peralatan memenuhi spesifikasi

c) Ciri-ciri Bilik Pembelajaran yang Selamat

i. Keadaan lantai yang baik, tidak pecah dan berlubang.
ii. Pintu kelas yang boleh dilakukan ketikan kecemasan.
iii. Tingkap yang bercermin dan berfungsi dengan baik.
iv. Susun atur kerusi meja yang selesa.
v. Mempunyai pelan kebakaran.
vi. Siling baik dan tidak bocor.
vii. Alatan elektrik yang berfungsi dengan baik.

d) Jenis Bilik Pembelajaran

i. Makmal Sains.
ii. Makmal Komputer.
iii. Bengkel Elektrik dan Elektronik.
iv. Bengkel Kayu
v. Bengkel Automotif.
vi. Bengkel Paip.
vii. Bengkel Logam.
viii. Bilik Memasak.
ix. Studio Muzik.
x. Makmal Amali Sains Pertanian.


 (Bilik Darjah di SMK X)

 (Makmal Sains di SMK X)


(Bengkel Kerja Kayu dan Logam di SMK X)

(Bengkel Kerja Kayu dan Logam di SMK X)

Comments

Popular posts from this blog

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

BAB 9: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID

BAB 12: SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

BAB 2: MENGURUS PEMBELAJARAN

BAB 8: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN

BAB 10: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 3: ORGANISASI DAN KEPIMPINAN

BAB 11: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA