BAB 5: PENGURUSAN BILIK DARJAH
a) Definisi Bilik Darjah
• Aktiviti dalam bilik darjah melibatkan murid, guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan pembelajaran.
b) Definisi Pengurusan Bilik Darjah
• Proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid.
• Tujuannya ialah untuk memudah cara atau mengendalikan pembelajaran murid di dalam kelas.
PEMBELAJARAN BERKUMPULAN
• Kaedah pembelajaran yang memerlukan pelajar menjalankan aktiviti dalam kumpulan.
c) Tujuan Pembelajaran Berkumpulan
i. Memudahkan guru membimbing murid.
ii. Menggalakkan penglibatan aktif individu.
iii. Memupuk kerjasama antara murid.
iv. Memupuk rasa tanggungjawab.
v. Murid yang cerdas boleh membantu murid yang lemah.
vi. Guru beri tumpuan kepada pelajar yang sama peringkat kebolehan.
d) Bentuk Pembelajaran Berkumpulan
i. Kumpulan Mengikut Kebolehan
• Terdiri daripada pelajar yang sama kebolehan.
• Dilabelkan sebagai kumpulan cerdas, sederhana atau lemah.
• Memudahkan penguasaan sesuatu kemahiran asas dalam mata pelajaran.
ii. Kumpulan Pelbagai Kebolehan
• Terdiri daripada pelajar yang memiliki pelbagai kebolehan dalam satu kumpulan.
• Murid yang cerdas dapat membantu murid yang lambat.
• Meningkatkan kecerdasan emosi dan sosial pelajar.
iii. Kumpulan Mengikut Minat
• Berdasarkan keseragaman minat atau bakat murid
• Bersifat kekal atau sementara berdasarkan kepada aktiviti pelajaran, kehendak serta keperluan guru dan murid.
PEMBELAJARAN INDIVIDU
• Setiap murid memiliki perbezaan dari segi kecerdasan, kebolehan, bakat, cita-cita dan minat.
• Setiap murid berhak untuk mendapatkan peluang perkembangan kecenderungan mereka secara menyeluruh.
e) Objektif Pengajaran Individu
i. Murid dapat menguasai kemahiran asas seperti membaca, menulis dan mengira mengikut kebolehan masing-masing.
ii. Murid mendapat panduan secara langsung daripada guru atau rakan sebaya.
iii. Murid dapat memperkembang kemahiran berfikir dan bertindak dengan sendiri.
iv. Meningkatkan keyakinan diri dan mempunyai motivasi untuk belajar.
f) Bahan Pembelajaran
i. Apa sahaja yang digunakan dalam pembelajaran merangkumi alat dan isi pelajaran.
ii. Dikenali sebagai media pendidikan :
• Perkakasan
• Bahan atau perisian
iii. Digunakan sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna.
g) Jenis Bahan dan Penghasilannya
i. Terbahagi kepada dua iaitu:-
• Bahan hidup
• Bahan bukan hidup
• Bahan hidup : manusia, haiwan, dan tumbuh-tumbuhan
• Bahan bukan hidup : elektronik (audio dan visual), bukan elektronik- (bahan cetak, bukan cetak), bahan-bahan 3 dimensi (semulajadi dan buatan manusia)
• Aktiviti dalam bilik darjah melibatkan murid, guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan pembelajaran.
b) Definisi Pengurusan Bilik Darjah
• Proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid.
• Tujuannya ialah untuk memudah cara atau mengendalikan pembelajaran murid di dalam kelas.
PEMBELAJARAN BERKUMPULAN
• Kaedah pembelajaran yang memerlukan pelajar menjalankan aktiviti dalam kumpulan.
c) Tujuan Pembelajaran Berkumpulan
i. Memudahkan guru membimbing murid.
ii. Menggalakkan penglibatan aktif individu.
iii. Memupuk kerjasama antara murid.
iv. Memupuk rasa tanggungjawab.
v. Murid yang cerdas boleh membantu murid yang lemah.
vi. Guru beri tumpuan kepada pelajar yang sama peringkat kebolehan.
d) Bentuk Pembelajaran Berkumpulan
i. Kumpulan Mengikut Kebolehan
• Terdiri daripada pelajar yang sama kebolehan.
• Dilabelkan sebagai kumpulan cerdas, sederhana atau lemah.
• Memudahkan penguasaan sesuatu kemahiran asas dalam mata pelajaran.
ii. Kumpulan Pelbagai Kebolehan
• Terdiri daripada pelajar yang memiliki pelbagai kebolehan dalam satu kumpulan.
• Murid yang cerdas dapat membantu murid yang lambat.
• Meningkatkan kecerdasan emosi dan sosial pelajar.
iii. Kumpulan Mengikut Minat
• Berdasarkan keseragaman minat atau bakat murid
• Bersifat kekal atau sementara berdasarkan kepada aktiviti pelajaran, kehendak serta keperluan guru dan murid.
PEMBELAJARAN INDIVIDU
• Setiap murid memiliki perbezaan dari segi kecerdasan, kebolehan, bakat, cita-cita dan minat.
• Setiap murid berhak untuk mendapatkan peluang perkembangan kecenderungan mereka secara menyeluruh.
e) Objektif Pengajaran Individu
i. Murid dapat menguasai kemahiran asas seperti membaca, menulis dan mengira mengikut kebolehan masing-masing.
ii. Murid mendapat panduan secara langsung daripada guru atau rakan sebaya.
iii. Murid dapat memperkembang kemahiran berfikir dan bertindak dengan sendiri.
iv. Meningkatkan keyakinan diri dan mempunyai motivasi untuk belajar.
f) Bahan Pembelajaran
i. Apa sahaja yang digunakan dalam pembelajaran merangkumi alat dan isi pelajaran.
ii. Dikenali sebagai media pendidikan :
• Perkakasan
• Bahan atau perisian
iii. Digunakan sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna.
g) Jenis Bahan dan Penghasilannya
i. Terbahagi kepada dua iaitu:-
• Bahan hidup
• Bahan bukan hidup
• Bahan hidup : manusia, haiwan, dan tumbuh-tumbuhan
• Bahan bukan hidup : elektronik (audio dan visual), bukan elektronik- (bahan cetak, bukan cetak), bahan-bahan 3 dimensi (semulajadi dan buatan manusia)
Comments
Post a Comment