BAB 2: MENGURUS PEMBELAJARAN
a) Objektif pembelajaran
• Memberi kesedaran tentang kepentingan pengurusan dan pembelajaran.
• Pengurusan menambah pengetahuan.
• Pengurusan boleh didefinisikan sebagai: aktiviti yang teratur (sistematik) bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya (atau tabiinya) sudah dikenalpasti (Ahmad Mahdzan, 2004).
• Pendekatan dan kaedah pengurusan
e) Guru yang profesional haruslah mampu menguasai dan mengurus 7 jenis pengetahuan berikut, iaitu:
• Pelajar
f) Pengurusan Bilik Darjah
i. Melibatkan tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan motivasi kendiri murid (Burden 2003).
ii. Usaha mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan di sekolah. Ia juga merujuk kepada kemampuan mengurus perlakuan murid supaya tidak mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran (Ang Jit Eng 2014).
• Tradisional
• Tarbiah (mengasuh/memelihara/membaiki).
• Berilmu
• Merancang : pengajaran perlu dirancang mengikut fasa dan turutan
i. Latihan – murid dapat mengaplikasi apa dipelajari dan dapat mengukuhkan pengetahuan yang diterima dari guru.
i. Kematangan fizikal- berupaya dari segi kognitif, afaktif dan kemahiran.
• Apakah yang patut dikaji?
• Memberi kesedaran tentang kepentingan pengurusan dan pembelajaran.
• Memahami konsep mengurus pembelajaran.
• Perspektif multidisiplin pengurusan pembelajaran.
• Kajian pengurusan pembelajaran pelajar.
b) Kepentingan pengurusan
• Pengurusan menambah pengetahuan.
• Pengurusan meningkatkan mutu amalan kerja guru.
• Pengurusan yang cekap menambahkan produktiviti.
• Mendapatkan keredaan Allah.
c) Makna pengurusan
• Pengurusan boleh didefinisikan sebagai: aktiviti yang teratur (sistematik) bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya (atau tabiinya) sudah dikenalpasti (Ahmad Mahdzan, 2004).
• Pengurusan ialah satu proses merancang,
mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan
menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner, 1984).
• Pengurusan merupakan satu proses mendapatkan
kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat (Robbins, 1984).
• Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber
seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai
matlamat organisasi (Shukur, 1988).
d) Apakah kaedah pengurusan yang biasa dipakai
dalam bidang anda?
• Pendekatan dan kaedah pengurusan
i. Berpusatkan pelajar
ii. Berpusatkan bahan
iii. Berpusatkan guru
iv. Berpusat pelajar, bahan dan guru
• Pendekatan
dan kaedah khusus
i. Pengurusan bahan pembelajaran
ii. Pengurusan tempat
iii. Pengurusan masa
iv. Pengurusan siapa yang mengajar
• Konsep guru
dan profesional
e) Guru yang profesional haruslah mampu menguasai dan mengurus 7 jenis pengetahuan berikut, iaitu:
• Pelajar
• Pedagogi
• Kurikulum
• Konten-pedagogi
• Kandungan mata pelajaran
• Konteks pendidikan di Malaysia
• Tujuan dan falsafah pendidikan di Malaysia
(Pedagogical Content Knowledge – Shulman, L.S. )
f) Pengurusan Bilik Darjah
i. Melibatkan tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan motivasi kendiri murid (Burden 2003).
ii. Usaha mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan di sekolah. Ia juga merujuk kepada kemampuan mengurus perlakuan murid supaya tidak mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran (Ang Jit Eng 2014).
Domain:
- Memilih satu model falsafah pengurusan disiplin dan bilik darjah
- Mengorganisasi persekitaran fizikal
- Menguruskan tingkah laku pelajar
- Mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyokong dan saling menghormati
- Mengurus dan melancarkan proses pengajaran
- Menggalakkan suasana bilik darjah yang selamat dan sihat
- Berinteraksi dengan rakan sekerja, ibu bapa, dan pihak lain untuk mencapai objektif pengurusan pembelajaran
g) Pengurusan Pelbagai Budaya
Implikasi Kepelbagaian Sosiobudaya kepada murid
- Penerimaan dan layanan adil
- Pedagogi & strategi pembelajaran
- Pengurusan hubungan
- Pemilihan bahan sumber
- Program Silang Budaya
h) Pengurusan Pelbagai Upaya
- Pemulihan
- Pengayaan
- Berkeperluan Khas: pintar cerdas, autisme, disleksia
- Program Pendidikan Inklusif
- Program Pendidikan Orang Asli dan Peribumi
i) Pengurusan pembelajaran daripada pelbagai aspek
• Tradisional
• Moden
• Barat
• Islam
• Cina
• India
• Pembelajaran sepanjang hayat
j) Teori
• Pengurusan Sekolah Menurut Sharpe (1989), sekolah merupakan organisasi yang unik dan tidak
terdapat pada mana-mana organisasi di dunia. Keunikan ini memerlukan pengurus
yang berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak dipunyai oleh pengurus
organisasi lain.
i. Sekolah dan sistemnya adalah organisasi manusia.
Klien dan bahan mentahnya manusia, sumbernya manusia dan matlamatnya berkait
dengan manusia.
ii. Kumpulan sasaran manusia- kanak-kanak dan
remaja yang kompleks dalam tempoh perkembangan mental, fizikal, emosi dan
sosial.
iii. Matlamat utama sekolah berkait dengan
pendidikan. Pendidikan berkait dengan pembelajaran, perkembangan dan
pembangunan diri manusia.
iv. Manusia adalah modal insan atau aset utama
sesebuah negara.
• Menurut Abd Rahim Abd
Rashid (2001), pengurusan organisasi sekolah perlu kreatif dan
inovatif bagi membentuk sesebuah sekolah organisasi yang dinamis- pengetahuan
baru, budaya saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan pembangunan potensi
manusia.
• Namun, menurut Senge (2000), sekolah merupakan institusi yang paling lambat
berubah, masih konservatif dan mengekalkan amalan tradisional yang tidak sesuai
dengan kehendak semasa. Lantaran itu, pengurusan strategik di kalangan pengurus
di sekolah-sekolah amat penting bagi wujudkan sekolah yang berkesan.
k) Matlamat pembelajaran
i. Pendidikan ialah sistem “Pendidikan ialah satu
sistem perkembangan intelektual, jasmani, kerohanian dan emosi.” (Aristotle: 384 S.M. – 322 S.M.)
ii. Pendidikan ialah proses “Pendidikan sebagai
proses membentuk kecenderungan asasi yang berupa kepercayaan dan perasaan
terhadap alam sejagat dan sesama manusia. Pendidikan juga suatu proses bagi
mengatur dan menambah pengetahuan yang dimiliki supaya dapat hidup dengan lebih
selamat.” (John Dewey: 1933).
iii. Pendidikan ialah penambahan ilmu “Pendidikan ialah
untuk menambahkan ilmu untuk menghampirkan diri dengan kesempurnaan fitrah dan
memahami daya usaha yang terdapat pada bakat dan watak seseorang.” (Stuart Mill).
iv. Pendidikan ialah mendidik “Pendidikan ialah
mendidik iaitu memimpin keluar. Pendidikan berlaku melalui tunjukajar, latihan
dan indoktrinasi.” (Ducasse)
l) Konsep dan pengertian pendidikan dalam Islam
• Tarbiah (mengasuh/memelihara/membaiki).
• Ta’dib (mendidik/membentuk adab dan akhlak).
• Ta’lim (pengajaran).
m) Dalam Islam, tarbiah, ta’dib dan ta’lim
bergabung untuk melahirkan insan terdidik
• Berilmu
• Mempunyai kesedaran
• Menghayati
• Menginsafi
• Beramal
n) Kesan pendidikan Malaysia
o) Tahap pengurusan kurikulum bilik darjah
p) Prinsip pengajaran
• Merancang : pengajaran perlu dirancang mengikut fasa dan turutan
• Set induksi: aktiviti ringkas bagi menarik minat dan perhatian
• Penyampaian: Apakah langkah guru dan pelajar (aktiviti) sesuai dengan
masa, bahan, aras pencapaian
• Penutup: mengukuh isi, penilaian, merumus
• Kepelbagaian
teknik:
i. Memerlukan kreativiti guru.
ii. Mengekalkan tumpuan pelajar.
iii. Unsur kepelbagaian.
iv. Ambil kira faktor masa, jumlah murid, bahan,
kesukaran dll.
• Penglibatan
pelajar:
i. Bersifat dua hala, mesra, kondusif, aktif.
ii. Semua terlibat/ tiada yang tersisih.
iii. Interaksi lebih membina.
iv. Ch. Menyoal, beri pandangan, pendapat, masalah,
melakun, berhujah dll.
• Ambil kira
perbezaan Individu: Murid mempunyai
keupayaan, minat dan bakat berbeza. Perhatian perlu diberi di ataskewujudan
unsur kepelbagaian tersebut.
i. Langkah: beri perhatian, ulang-ulang isi, latih
tubi, darjah kesukaran kurikulum perlu diambil kira.
ii. Guru perlu peka kepada reaksi pelajar seperti
bising, resah, murung, tiada reaksi, lesu dll kerana ini mencerminkan reaksi
terhadap pengajaran guru.
iii. Guru perlu sentiasa muhasabah sepanjang proses
mengajar dengan kecerdikan akal budinya.
• Pengalaman
sedia ada: Kaitkan PdPc dengan
pengalaman sedia ada pelajar. Misalnya : ulang pelajaran lepas, soal jawab
pengalaman lalu, ceritakan pengalaman, kata kunci ini penting sebelum guru
memulakan pengajaran kerana murid sukar menerima pelajaran “secara mengejut”
dalam keadaan “vakum”.
• Merangsang
fikiran murid melalui soalan, “cabar
minda”, “ramalan”,”fikir bersama” kata kunci: Jangan terus puas hati dengan
jawapan pertama pelajar. Berikan “provokasi”
• Gagne (1974) menyatakan pembelajaran adalah:
i. Perubahan pemikiran.
ii. Perubahan kebolehan.
iii. Perubahan tingkah laku.
iv. Berkaitan dengan minat, sikap dan nilai yang
dipegang dan diamalkan.
v. Pembelajaran memerlukan rangsangan supaya
meninggalkan kesan lebih bermakna.
q) Prinsip pembelajaran
i. Latihan – murid dapat mengaplikasi apa dipelajari dan dapat mengukuhkan pengetahuan yang diterima dari guru.
ii. Kondusif: suasana pembelajaran yang selesa daripada segi minda, fizikal, emosi,
dan rohani.
iii. Bermatlamat: pengajaran berfokus akan memudahkan murid mengikuti secara teratur dan
sistematik dari senang ke susah, maujud ke abstrak dekat kepada jauh dll.
iv. Penglibatan
aktif: pelajar perlu dilibatkan dalam proses PdPc supaya
pengajaran lebih hidup, ceria dan bermakna.
v. Persediaan
awal: Persediaan guru dari segi memahami kandungan,
persediaan bahan, latar belakang murid.
vi. Mengkaji
murid: analisis terhadap minat, kecenderungan, bakat dan
keperluan.
vii. Unsur
dorongan: Suasana pengajaran berbentuk dorongan dan
meyakinkan murid. Elakkan merendahkan keupayaan. Banyakkan pujian, sokongan,
dan penghargaan guru.
r) Faktor mempengaruhi kesediaan belajar
i. Kematangan fizikal- berupaya dari segi kognitif, afaktif dan kemahiran.
ii. Mengekalkan
perhatian – beri tumpuan pengajaran guru, tumpuan
mendengar, tumpuan minat.
iii. Dorongan: penggerak untuk menimbul dan mengekalkan minat.
iv. Sosial dan
persekitaran: ajar murid sedia menerima orang lain, prihatin
terhadap sekitar, tidak egosentrik, dan sedia terima pendapat.
v. Pengalaman
sedia ada: murid lebih sedia dan yakin belajar sekiranya
bahan pembelajaran berkaitan dengan pengalaman mereka.
s) Kajian-kajian untuk mengkatkan standard kualiti
• Apakah yang patut dikaji?
i. Kaedah pembelajaran semasa.
ii. Teknik pengajaran yang sesuai dengan keadaan
semasa.
iii. Isu-isu dan perubahan sistem pembelajaran
kini.
iv. Buku teks.
v. Perbandingan sosiologi murid zaman kini.
t) Organisasi Pengurusan & Pentadbiran Sekolah
- Pengetua/ Guru Besar
- PK Pentadbiran & Kurikulum/ PK1
- PK HEM
- PK Kokurikulum
- PK Petang
- PK Tingkatan Enam
- Kaunselor
- Organisasi Pengurusan
- Organisasi Kurikulum
- Organisasi HEM
- Organisasi Kokurikulum
- Pengetua/ Guru Besar
- PK Pentadbiran & Kurikulum/ PK1
- PK HEM
- PK Kokurikulum
- PK Petang
- PK Tingkatan Enam
- Kaunselor
- Organisasi Pengurusan
- Organisasi Kurikulum
- Organisasi HEM
- Organisasi Kokurikulum
- Ketua Bidang Bahasa, Teknikal & Vokasional, Sains & Matematik, Kemanusiaan
- Ketua Panitia
- YDP Alumni Sekolah
- YDP PIBG
u) Pengurusan Sumber
- Pengurusan Bilik-bilik Sumber
- Pusat Sumber dan Perpustakaan
- Bilik instruksional
- Bilik Tayang
- Bilik BOSS
- Pembelian bahan-bahan
v) Pengurusan Bilik Pembelajaran
Bilik pembelajaran:
- Bilik darjah
- Makmal sains
- Makmal KH
- Studio lukisan
- Makmal ICT
w) Pengurusan Tingkah Laku/Disiplin
- Pengetua
- PK HEM
- Kaunselor
- Guru Kanan Disiplin
- Guru-guru disiplin
Jenis-jenis salah laku: jenayah, penyalahgunaan dadah/inhalan/racun, buli, rokok, ponteng, lucah, kurang sopan/biadab, vandalisme, tidak amanah, kenakalan, tidak pentingkan masa, kekemasan diri, penglibatan politik.
Panduan Tatacara Disiplin Sekolah Untuk Pengetua, Guru Besar, Guru Disiplin Dan Guru Sekolah, surat pekeliling ikhtisas, panduan disiplin peringkat sekolah.
Kategori kesalahan: berat, sederhana, ringan
Hukuman: pembuangan, penggantungan, corporal punishment, detention, denda, amaran
Program peningkatan disiplin - sekolah
Program pembangunan sahsiah diri dan disiplin murid – sekolah & PPD
Sistem salah laku disiplin murid – SSDM (Sistem Sahsiah Diri Murid dan Sistem Merit Demerit)
x) Pengurusan Bimbingan/Penasihatan
- Falsafah Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling
Rasional dan objektif
- Carta organisasi dan jawatan kuasa: akademik, kerjaya, sahsiah, ppda
- Pendekatan: Pencegahan, Perkembangan, Pemulihan, Krisis
- Kod Etika
- Fokus perkhidmatan: pembangunan sahsiah, peningkatan disiplin, pendidikan kerjaya, psikososial & kesejahteraan mental
y) Pengurusan Kokurikulum
- Dasar pelaksanaan
- Carta Organisasi Kokurikulum Sekolah
- Jenis Gerak Kerja Kokurikulum: Badan beruniform, Kelab & persatuan, Sukan & Permainan
- Peruntukan masa
- Penilaian Kokurikulum
- Lain-lain: uniform, peralatan, laporan, penghargaan
z) Pengurusan Sekolah dan Persekitaran
- Hubungan Guru-Ibu Bapa
- Hubungan Sekolah-Ibu Bapa
- Ibu bapa sebagai sukarelawan di sekolah
- Penglibatan ibu bapa dalam aktiviti utama: hari pendaftaran, hari pelaporan, hari sukan, hari anugerah kecemerlangan, hari penetapan sasaran, Hari Mesyuarat PIBG
- Penglibatan agensi kerajaan dan bukan kerajaan
- Kokurikulum
- AADK
- Kementerian Kesihatan
- Kementerian Belia dan Sukan
Comments
Post a Comment