BAB 3: ORGANISASI DAN KEPIMPINAN

a) Teori Gaya Kepimpinan
i. Kepimpinan merujuk kepada keupayaan memimpin merangkumi kebolehan, pencapaian, kejayaan pemimpin dan sebagainya. (Kamus Dewan, 2004).
ii. Kepimpinan melibatkan bentuk interaksi antara pemimpin dan orang yang dipimpin. (Amir Hassan Dawi, 2006).

b) Gaya Kepimpinan
i. Autokratik/Autocratic.
ii. Demokratik/Democratic.
iii. Laissez-faire.
iv. Kontingensi/Contingency.
v. Asertif/Assertive.
vi. Responsif/Responsive.
vii. Agresif/Aggresive.

 Autokratik/Autocratic
i. Bentuk hubungan sehala antara pemimpin dan yang dipimpin.
ii. Arahan dari atas ke bawah.
iii. Arahan perlu dipatuhi.
iv. Kawalan yan ketat.
v. Kurang percya pada orang lain.

Demokratik/Democratic
i. Lebih liberal.
ii. Menerima pendapat orang lain.
iii. Keputusan dicapai bersama.
iv. Menggalakkan percambahan minda.

Laissez-faire

i. Memberi kebebasan.
ii. Kurang unsur-unsur kawalan.
iii. Kurang mengambil bahagian dalam pelaksanaan aktiviti.
iv. Berperanan sebagai pemerhati.

Kontingensi/Contingency

i. Penyesuaian gaya kepimpinan megikut keperluan.
ii. Tiada cara khusus yang sama dalam semua keadaan untuk memimpin.
iii. Mengutamakan penganalisisan tehadap kepentingan dan keperluan mengikut keadaan.

Asertif/Assertive

i. Bersungguh-sungguh.
ii. Tegas.
iii. Bersikap terbuka.
iv. Mengeluarkan pendapat supaya dterima oleh orang lain.
v. Meyakinkan orang dengan kekuatan kebolehan diri.

Responsif/Responsive

i. Pemimpin yang mendengar dan melihat dahulu sebelum bertindak.
ii. Tidak memulakan sesuatu tetapi memberi reaksi ke atas sesuatu.
iii. Terhindar dari konflik.
iv. Dapat diterima ramai.

Agresif/Aggresive

i. Percaya kepada diri sendiri/yakin.
ii. Berani.
iii. Mementingkan kuasa.
iv. Inginkan kejayaan.
v. Berlaku konflik.
vi. Wujud ketegangan.












c) Kepimpinan Peringkat Sekolah

Pengetua

i. Merancang dan menyelia pengurusan kurikulum.
ii. Membimbing warga sekolah dalam pencapaian matlamat dan objektif sekolah selaras dengan FPM.
iii. Mengagih dan menyelia tugas warga sekolah.
iv. Menilai prestasi kakitangan akademik dan non-akademik.
v. Mempengurusi jawatakuasa sekolah.
vi. Menyelia persekitaran sekolah.
vii. Merancang takwim.
viii. Mengurus kewangan dan akaun.
ix. Menyediakan anggaran belanjawan.

Penolong Kanan Pentadbiran
i. Merancang dan menyediakan jadual waktu dan jadual ganti guru.
ii. Menyedia dan menyelaras jadual bertugas harian dan mingguan guru.
iii. Menyelaras aktiviti PdPc, aktiviti bulanan, peperiksaan, majlis dan upacara, kerja-kerja berkaitan bantuan kebajikan dan derma.
iv. Menyedia dan menganalisis data perangkaan keputusan peperiksaan.
v. Menyelia dan meyelaras aktiviti guru dan kelab guru.

Penolong Kanan HEM

i. Mengurus pendaftaran dan penyaluran murid.
ii. Menyelaras tugas dan aktiviti Lembaga Disiplin Murid dan Badan Pengawas sekolah.
iii. Menyemak dan memastikan kesempurnaan rekod pendaftaran murid, jadual kedatangan kad 001 murid.
iv. Mengawas pengurusan asrama.
v. Menjadi Naib Pengerusi ahli Jawatankuasa Badan Biasiswa Sekolah.
vi. Menyelaras urusan skim pinjaman buku teks (SPBT).

PK Ko-Kurikulum

i. Merancang pembangunan ko-kurikulum.
ii. Menyelaras kegiatan sukan dan permainan sekolah.
iii. Menyelaras semua kegiatan-kegiatan persatuan, kelab-kelab dan persatuan unit beruniform.
iv. Menyelaras kegiatan kebudayaan.

Guru Kanan Bidang

i. Mempengerusi mesyuarat jawatankuasa mata pelajaran.
ii. Menyelaras rancangan pelajaran tahunan.
iii. Menyediakan soalan peperiksaan dalaman.
iv. Memutuskan buku kerja yang hendak digunakan dalam mesyuarat. 
v. Menyemak buku latihan murid secara rawak.
vi. Menjadi ahli jawatan kuasa pusat sumber sekolah.
vii. Mencadangkan pembelian bahan pengajaran pembelajaran

d) Kepimpinan Guru

Haris dan Muijs (2005) terdapat dua konsep utama dalam membentuk ciri-ciri kepimpinan guru.
Guru tidak hanya bertanggungjawab dan memainkan peranannya dalam batasan ruang lingkup bilik darjah.
Berperanan membimbing pelajar dan teman sekerja ke arah matlamat yang hendak dituju.

e) Kemahiran Kepimpinan Guru

Tzenmeyer dan Moller (2005) menghuraikan tiga kemahiran kepimpinan guru:
i. Kebolehan mempengaruhi pelajar ataupun rakan setugas dan bertindak sebagai fasilitator, mentor, pembimbing, pakar kurikulum, pembentuk pendekatan yang baru menerajui kumpulan pembelajaran.
ii. Mengambil bahagian dalam tugas-tugas operasi sekolah seperti penglibatan dan berperanan sebagai guru sumber/media, guru disiplin, guru persatuan dan bertindak
selaras dengan matlamat yang ditetapkan oleh pihak sekolah.
iii. Berupaya melakukan perubahan dengan memberi sumbangan idea yang baik, dapat diterima pakai dan melakukan tindakan sesudah dilantik sebagai ahli seperti PIBG, jawatankuasa kantin dan lain-lain.

f) Kompetensi Kepimpinan Guru

Clark (1997) mengenal pasti beberapa kompeten kepimpinan guru:
i. Memiliki ilmu pengetahuan yang luas, mendalam dan terkini.
ii. Cekap menggunakan segala sumber yang ada secara optimum.
iii. Memiliki budaya jati diri.
iv. Mempunyai wawasan organisasinya, berkebolehan, menterjemah wawasan menjadi pelan tindakan yang praktikal dan fleksibel.
v. Mengamalkan budaya beretika.
vi. Mahir berkomunikasi dengan berkesan.
vii. Produktif.

g) Kepimpinan Guru Masakini

i. Penjana budaya sekolah.
ii. Kepimpinan pelbagai kebolehan.
iii. Kepimpinan pengajaran.
iv. Kepimpinan membuat keputusan.
v. Kepimpinan menguruskan bilik darjah.
vi. Kepimpinan pengupayaan.
vii. Pembentrukan kumpulan kerja dalam bilik darjah.
viii. Memperkasa kecerdasan emosi pelajar.
ix. Mengamalkan komunikasi berkesan.

Comments

Popular posts from this blog

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

BAB 9: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID

BAB 12: SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

BAB 7: STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN (BILIK DARJAH/MAKMAL/STUDIO DLL)

BAB 2: MENGURUS PEMBELAJARAN

BAB 8: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN

BAB 10: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 11: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA