BAB 6: PENGURUSAN SUMBER

a) Konsep Pengurusan Sumber

Suatu tempat - yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa.
Perkhidmatan - yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam pembelajaran.
Koleksi bahan - yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan.
Agen perubahan - yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan di bidang pembelajaran.



b) Objektif Pusat Sumber

i. Kecemerlangan pendidikan
ii. Penggunaan kemudahan
iii. Pemupukan tabiat belajar
iv. Penghasilan bahan
v. Perkhidmatan pembelajaran
vi. Kemahiran maklumat

c) Fungsi Pusat Sumber

i. Mengenal pasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum.
ii. Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran.
iii. Tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan.
iv. Pintu masuk maklumat dari agensi luar.
v. Mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum.
vi. Penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat.
vii. Pengembangan kemahiran pembelajaran kendiri.
viii. Penyedia keperluan terkini teknologi pendidikan.
ix. Penyedia perkhidmatan reprografi dan rakam salin.

d) Ciri-Ciri Pusat Sumber yang Berkesan

i. Warga sekolah tahu dan kenal pengurus pusat sumber sekolah.
ii. Terdapat  pelbagai aktiviti galakan penggunaan pusat sumber sekolah.
iii. Perkhidmatan dan koleksi digunakan dalam proses PdPc.
iv. Lokasi pusat sumber sekolah di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi.
v. Warga sekolah suka dan senang datang menggunakan pusat sumber sekolah.
vi. Warga sekolah faham peranan pusat sumber sekolah sebagai khidmat bantu kurikulum.
vii. Mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan menarik

e) Pusat Sumber yang Berkesan Harus Mempunyai 6 Perkara :

i. Penggunaan
ii. Kepimpinan
iii. Kewangan
iv. Kemudahan fizikal
v. Tenaga manusia
vi. Koleksi Bahan

f) Bahan & Perkakasan

Dalam sebuah PSS, sumber boleh dibahagikan kepada:
i. Perkakasan (hardware).
ii. Bahan (software).

g) Bahan cetak Ialah bahan yang tercetak secara mekanikal atau elektronik ke atas kertas, kad atau kertas tebal.

i. Buku          
ii. Bahan Khusus   
iii. Terbitan berkala

h) Bahan bukan bercetak

i. Perkakasan        
ii. Perisian              
iii. Carta    
iv. Permainan         
v. Audio                   
vi. Bahan tiga segi
vii. Lutsinar               
viii. Video

PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
Meliputi satu mata pelajaran tertentu atau melibatkan berbagai disiplin pelajaran.
Dibimbing oleh guru dan berpusat kepada murid bersifat individu atau secara kumpulan.
Menggunakan bahan bagi pembelajaran secara individu atau kumpulan.

i) Komponen Pembelajaran Berasaskan Sumber

i. Penggunaan buku teks.
ii. Aktiviti penelitian.
iii. Pencarian bahan dari pelbagai sumber.
iv. Latihan penyelesaian masalah.
v. Penggunaan alat pandang dengar.

j) Dasar Pembelajaran Berasaskan Sumber

i. Pengajaran melalui kerja projek.
ii. Pengajaran unit yang berintegrasi.
iii. Pendekatan inter disiplin.
iv. Pembelajaran individu secara aktif.

k) Ciri-ciri Pembelajaran Berasaskan Sumber

i. Aktiviti pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan.
ii. Melibatkan pelajar belajar secara aktif.
iii. Dengan menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan saluran komunikasi, motivasi belajar akan dapat ditingkatkan.
iv. Memberi peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan.
v. Lebih fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar.
vi. Mengembangkan sikap yakin kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat.

Comments

Popular posts from this blog

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

BAB 9: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID

BAB 12: SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

BAB 7: STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN (BILIK DARJAH/MAKMAL/STUDIO DLL)

BAB 2: MENGURUS PEMBELAJARAN

BAB 8: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN

BAB 10: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 3: ORGANISASI DAN KEPIMPINAN

BAB 11: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA